Voeding, een advies van Bravocado

Waarschijnlijk leest u dit omdat u zwanger bent maar helaas last heeft van (ernstige) zwangerschapsmisselijkheid. Ten eerste, gefeliciteerd met de zwangerschap! Ten tweede, er zijn gelukkig manieren om deze te verminderen. Uit (recente) onderzoeken blijkt dat verschillende voedingsmiddelen of supplementen kunnen helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid. Daarnaast zijn er ook andere dingen waar rekening mee gehouden moet worden als u (overmatig) overgeeft aan het begin van de zwangerschap. Als u echter niets binnenhoudt en bij de gedachte aan voedsel alleen al moet overgeven is het zaak om hulp te zoeken bij uw huisarts of verloskundige.

  • Gember kan invloed hebben op de misselijkheid tijdens het eerste trimester van een zwangerschap. Het gaat hier om 1 eetlepel gemberstroop gemengd met warm of koud water 4x per dag.
  • Vaker over de dag, kleinere maaltijden te eten. Dit helpt om de bloedsuikerspiegel op peil houden, en schommelingen te voorkomen. Mogelijk kan dit ook de misselijkheid voorkomen.
  • Het is ook belangrijk om de suikerinname te matigen. Door suikerrijke voeding te eten zoals snoep en koek, stijgt de suikerspiegel waaronder ook de misselijkheid . Op de suikerinname letten heeft ook positieve gevolgen voor de gezondheid. Trek in zoet? Probeer een stuk fruit te eten met eventueel pindakaas erbij of maak een fruit salade met stukjes (pure)chocolade er in. Dit kan de zoete trek ook verhelpen.
  • Uit verdere onderzoek blijkt dat vitamine B6 ook de misselijkheid kan verminderen. Het gaat om 2x daags 50mg vitamine B6. Als supplement is dit mogelijk maar B6 zit van nature ook in onder andere vlees, brood, eieren, vis, graanproducten, peulvruchten en melk.
  • Overgeven tijdens de zwangerschap is normaal, en doet normaal gesproken geen kwaad. Maar als u overmatig overgeeft kan dit wel gevolgen hebben op uw gezondheid, u verliest namelijk veel vocht wat tot uitdroging kan leiden. Daarom is het extra belangrijk om aan de dagelijkse vocht behoefte te komen met 1.5-2 liter per dag. In een keer veel vocht drinken kan ook weer de misselijkheid versterken, dus drink kleine beetjes verspreid over de dag.
  • Ochtend misselijkheid kan ook voorkomen worden door ’s ochtends gelijk na het wakker worden iets kleins te eten. Denk hierbij aan een volkoren cracker of volkoren brood. Goed slapen en rust nemen tijdens de zwangerschap is ook belangrijk om de misselijkheid te voorkomen.
  • De diëtisten van Bravocado werken samen met Ella, bel de assistente van Ella voor een afspraak: 070 360 62 86
Scroll naar top